Na een periode van initiatief nemen, brainstormen en vooral veel voorbereiden, stonden de afgelopen twee dagen in het teken van de Bouwkunde Bedrijvendagen. Zoals we al schreven in onze vorige blog, mochten we dit jaar zowel een lezing als een workshop geven op de TU Eindhoven. Een dag later kijken we terug op een succesvol en leerzaam evenement, en geven we iedereen die er niet bij kon zijn graag alsnog te kans om mee te kijken naar een nieuwe invulling van het architectenvak!

De lezing die we dinsdag gaven in de Trappenzaal van de faculteit Bouwkunde was bedoeld om de studenten een beeld te geven van de eerste twee jaar die wij als architect én ondernemer hebben doorgemaakt. Toen meer dan de helft van de handen omhoog ging op de vraag "wie ooit als zelfstandig architect werkzaam wil zijn", werd ons vermoeden bevestigd dat de droom van een eigen bureau niet alleen de onze is. Naast de hoogtepunten en leermomenten van de afgelopen twee jaar, toonden we ook onze vraagtekens bij de huidige opleiding van architecten aan de TU. Is het verstandig om door te gaan met het opleiden tot pure ontwerpers? Of kunnen door middel van aanpassingen in het onderwijssysteem de architecten van morgen beter worden voorbereid op de veranderingen van het vak en de markt? En kunnen we, door onze kennis en kwaliteiten als architect breder in te zetten, op geheel eigen wijze invulling geven aan het vak?

Blue Ocean Strategy

Deze laatste vraag vormde de basis voor de workshop die we een dag later gaven aan ongeveer 15 studenten uit verschillende jaren van de opleiding. In het inleidende verhaal maakten de deelnemers kennis met de 'Red Ocean', de huidige markt waar de concurrentie om de spaarzame opdrachten zo hevig is dat er als startend bureau weinig kansen liggen. Kansen, die we echter wel zelf kunnen creëren! Door op zoek te gaan naar de 'Blue Ocean', een strategie van Kim & Mauborgne, kunnen we markten ontdekken waar nog geen concurrentie aanwezig is. Zelf zijn we onder begeleiding van Syntens al enige tijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten binnen deze 'Blue Ocean'. Naast onze diensten voor makelaars zijn we momenteel bezig met de ontwikkeling van Architect aan tafel, een dienst die binnenkort gelanceerd zal worden.

FOAM ging samen met de deelnemers op zoek naar 'de blauwe oceaan'

Met de theorie en onze voorbeelden in het achterhoofd gingen de deelnemers na een korte brainstorm zelf aan de slag met de ontwikkeling van nieuwe diensten of producten, waarbij de kennis en kwaliteiten van de architect zo optimaal mogelijk ingezet kunnen worden. Met het propositiehuis als leidraad werd vol enthousiasme nagedacht over nieuwe doelgroepen en hun behoeften, en welke unieke producten daarop aan kunnen sluiten. Het was interessant om te zien hoe dit lastige vraagstuk vol overgave door de deelnemers werd aangepakt en hoe onze aanwijzingen razendsnel werden vertaald naar oplossingen of nieuwe ideeën.

Het propositiehuis vormde de leidraad van de zoektocht

De workshop werd afgesloten met een presentatie van de verschillende ideeën, welke even gevarieerd als verrassend bleken te zijn. Van 'de architect als huizendokter', die door het stellen van een diagnose de eigenaar van een pand kan laten zien wat mogelijke veranderingen kunnen opleveren, tot 'de architect als organisator', die in plaats van in de luwte achter de tekentafel te blijven zitten naar voren treedt en verschillende partijen bij elkaar brengt en laat samenwerken.

De architect als 'huizendokter'

De oplossingen hebben ons zeker aan het denken gezet, en ook de deelnemers lieten blijken nieuwe inzichten te hebben gekregen hoe ze met hun kennis en kwaliteiten op geheel eigen wijze invulling kunnen geven aan het vak. En dat ze, ondanks de recessie en de zware tijden waarin het vak zich bevindt, na het volgen van de workshop weer met vertrouwen naar hun eigen toekomst als architect durven te kijken!

Interesse om ook een keer een workshop van FOAM te volgen of met ons na te denken over de invulling van het architectenvak? Neem dan gerust contact met ons op!